top of page

Yemeklerle ve Bedenle ilgili Sıkıntılar Yaşayan Birine Nasıl Destek Olabilirim?

Beden imajı ve yemekle ilgili problemleri başlangıç ​​aşamasında ele almak, yakınınızın bu meseleleri aşması ve sağlıklı olma yolunda ilerlemesinde daha kolay ve iyi bir yaklaşım olmaktadır.

Bu yüzden yakınınızın hayatını tehlikeye sokma durumuna gelmeden yani beklemeden destek alınması çok önemlidir.


*Yeme bozukluğunu anlamakla ilgili blog yazısını öncesinde okumadıysanız eğer, tıklayabilirsiniz.


Her yemek ve bedenle ilgili problemler yeme bozukluğu olarak tanımlanmamaktadır. Fakat yeme davranışlarımızın bozulmaya uğraması, düzensizleşmesi de konuşulmaya değer bir durumdur.


Her yeme davranışı bozulan kişi yeme bozukluğu yaşayacaktır demek doğru değil fakat, bir süre sonra belirtilerin çevresel, biyolojik, genetik faktörlere göre artıp/azalabileceğini ve şekillenebileceğini biliyoruz.


Yaşam kalitenizi arttırmak, yemekle bedenimizle ilişkimizi görmek, daha iyi hissetmek, kendinizi tanımak anlamak, toplumsal normların üzerinizdeki etkileri farketmek, değerlerinizi bulmak/hatırlamak gibi birçok şey terapi desteği ile zamanla anlaşılabilir. Aynı zamanda yemekle ve bedeninizle ilişkinizi düzenlemek ve iyileştirmek, kendinize uygun, iyi bir yeme düzeni oluşturmak için de yeme davranışı alanında uzmanlaşmış bir beslenme uzmanından destek almanız fayda sağlayabilir.


Ayrıca yakınınıza destek olmadan önce; kendi duygularınızı fark etmeye alan açmanız hislerinizi anlamlandırmak ve kendinize ifade etmeniz açısından mühimdir. Belki bu noktada siz de destek almaya ihtiyaç duyabilirsiniz. Terapiye başlamak illa hasta olduğumuz zaman olması gereken bir durum değildir, kafamız karışabilir ve ihtiyaç duyabiliriz. Yakınınıza yardım etme isteğiniz çok anlaşılır ve çok değerli, bir yandan kendi hislerinizi de göz ardı etmemeyi ve çeşitli duygular hissetmenizin çok normal olduğunu kendinize hatırlamayı ihmal etmeyin.


Yeme Bozukluğu Olan Yakınımla Nasıl Konuşabilirim?


Yeme bozukluğu olan bir kişiyi değişime zorlamak yerine desteğinizi sunabilir ve tedaviye teşvik edebilirsiniz. Bu, sevdiğiniz kişinin tedaviye adım atması için çok önemlidir.


Savunma veya inkarla karşılaşabileceğiniz için, konuyu açarken dikkatli olmanızı baskıcı, eleştirel, zorlayıcı tutumlarda bulunmamanızı sakin, saygılı, açık, şefkatle, ben dili ile iletişim kurmanızı önerebiliriz.


Konuşmak için doğru bir zaman seçmek, sohbeti duygusal olarak sakin, kalabalık olmayan bir ortamda yapmak önemlidir.


Fark ettiğiniz belirli durumları, davranışları ve bunların da sizi neden endişelendirdiğini paylaşabilirsiniz. Bu noktada amacınız çözüm sunmak değil, karşınızdaki kişinin sağlığı ile ilgili endişelerinizi, onu ne kadar sevdiğinizi ve yardım etme isteğinizi dile getirmektir. Mesela ‘’bu hafta spora gitme sıklığından endişeliyim’’ denebilir. Örneğin , dans etmesi kişinin sağlığını risk altına sokabilecek bir unsursa ve bu yüzden dansa gitmesine izin vermediyseniz sebebinin budan dolayı olduğunu açıklayabilirsiniz.


Konuşmaya istekli olduğu zamanlarda, yargılamadan sadece dinleyerek yakınınızı önemsediğinizi, inandığınızı ve ne zaman ihtiyaç duyarsa yanında olacağınızı vurgulayabilirsiniz.


Unutmayın ki iyileşme 'doğrusal değildir' yani her zaman düz bir yol izlemez. Aksilikler tamamen normaldir ve beklenebilir. Bir yeme bozukluğundan kurtulmanın birden fazla girişimde bulunabileceğini ve bir yeme bozukluğundan kurtulmanın 'mükemmel' bir yolu olmadığını bilin.

Daha da önemlisi, iyileşme herkes için farklıdır. İyileşmenin evrensel bir tanımı yoktur ve bu sadece kilo değişikliği meselesi değildir. Unutmayın, önünüzdeki yol bazen zorlayıcı da olsa yalnız değilsiniz.


-Yaklaşım İçin Adımlar-


-Profesyonel yardım almaya teşvik edebilirsiniz. Aşırı ısrarcı ve kavgacı olmayın.


-Hekime birlikte gitmeyi teklif edebilirsiniz. Onu düşündüğünüzü ve yanında olmak istediğinizi bilmesi için ifade etmekten çekinmeyin.


-Yeme bozukluğu ile ilgili uzmanlardan doğru bilgi edinebilirsiniz. Yeme davranışı alanında uzmanlaşmış pofesyonelden doğru beslenme bilgisi edinmek, yaklaşım açısından önemlidir.


-Dışarı çıkmak, etkinliklere katılmakiçin davet etdebilirsiniz, belki istemese de. Onu da dahil etmek, yanınızda görmek istediğinizi dile getirebilirsiniz.


- Yakınınızın hayatınızdaki yerinin önemini anlatabilirsiniz.


-Yakınınıza zaman ayırın, konuşmak istediğinde yargısızca eleştirmeden sadece dinleyin.

(Bu orada olduğunuzu bilmeleri için çok önemli.)


-Bedeniniz ve yemekler hakkında nasıl konuştuğunuza dikkat edin.


-Yemeklere çok fazla önem vermeyin.



(Örneğin çikolata yediğiniz için kendinize de kızmayın /salata yediğiniz için takdir etmeyin gibi)



- Kendinizle konuşma şeklinizi de gözlemleyin.





-Başka kişilerin bedenleri ile ilgili yorum yapmayın.

Dış görünüşten ziyade içsel niteliklerden bahsedin.


-Sofraya katılmasına teşvik edin, yemek istemese dahi.


-Kendinize hatırlatmayı unutmayın, yeme bozukluğu ne kendisinin ne sizin suçunuz değildir.


-Tek odak noktanız yeme bozukluğu olmasın. Yakınızla farklı şeylerden konuşabilirsiniz.


-İyileşme için belirli net bir zaman yoktur. Bu yüzden sabırlı olmayı ihmal etmeyiniz.


-Yakınınızın değerleriyle ve kim olmak istediğiyle ilgili tekrar bağlantı kurmasına yardımcı olabilirsiniz. Ne tür hedefleri var? Seyehat etmek? Üniversiteye gitmek? Çocuklar? Kariyer hedefleri?...


-Yakınınız sadece yeme bozukluğundan ibaret değildir. Karakteri aynıdır, aynı kişidir. Bazı davranışları farklılaşmış olabilir fakat bunlar da farkedildikçe zamanla azalabilir ,çözümlenebilir.





Kommentarer


bottom of page